Członkowie Zakonu Feniksa czuli symboliczną misję – chcieli uczyć się myślenia i zdobywać jak najlepszą wiedzę po to, aby walczyć z „czarną magią”, jaką jest głupota, ignorancja, znieczulica i dyskryminacja. Fenomen Zakonu zyskał międzynarodowy rozgłos i został przedstawiony w książce Svenii Busson „Exploring the future of education”.
Filozofia królową nauk
Dzieci mówią, że dzięki spotkaniom zakonu Feniksa nauczyły się myśleć, rozumieć świat, czy też otrzymały indeks na studia. Jedna osoba powiedziała, że czuła się tam potrzebna i ważna, i dzięki tym spotkaniom wiedziała, że to, co ona czuje i myśli, nie jest wyssane z palca. Seniorzy mówili„ że filozofia pozwala im czuć się młodziej, że są dzięki temu bardziej uważni, krytyczni, otwarci, mniej nabierają się na fake’owe informacje i propagandę.
Filozofia wspierała rozwój języka, kompetencje uczenia się języków obcych, myślenie logiczne, rozbudowuje elastyczność myślenia.
Filozofia była dla mnie od zawsze matką każdego myślenia naukowego oraz jedną ze specjalności, jakie ukończyłem na studiach kulturoznawczych. Intuicyjnie czułem już wówczas, że sam udział w olimpiadzie filozoficznej jest jak nauka pływania w ciepłych morzach. Nawet jeśli się nie nauczysz pływać, na pewno się opalisz. – Przemek Staroń
Filozofia a rozwój młodego człowieka
Zdobywanie wiedzy z filozofii i rozwijanie umiejętności koniecznych do filozofowania było dla mnie najlepszą inwestycją w rozwój młodego człowieka. Podwyższało wiele kompetencji koniecznych na innych przedmiotach (istnieje wiele potwierdzających to badań naukowych), a jednocześnie dawało poczucie dotykania tego, co żywe i bliskie życiu. – Przemek Staroń
Filozofia:
- wspiera rozwój
- rozwija umiejętności komunikacji
- fascynuje, inspiruje i pozwala marzyć
- poszerza horyzonty